Po co właściwe transportować ponadgabaryty? - przewozimy

transport nienormatywny

Szerokość takiego ładunku często zajmuje ponad

Transportowanie dużych ładunków na terenie Europy jest tematem bardzo skomplikowanym. W odróżnieniu od zwykłych transportów, transport ponadgabarytowy wymaga obecności pilota zarówno prowadzącego konwój, jak i zam

Dodane: 20-10-2020 09:36
Po co właściwe transportować ponadgabaryty? - przewozimy transport nienormatywny
ykającego konwój. Takie przejazdy odbywają się z reguły w nocy. Dla kogo przeznaczony jest taki transport? Po co w ogóle przewozić ciężkie ładunki? Idealnym przykładem jest import maszyn rolniczych z Niemiec. Kombajny, ogromne przyczepy czy ciągniki rolnicze kwalifikują się pod transport ciężki. Niektóre mniejsze modele ciągników można przewieźć zwykłym tirem, ale generalnie transport maszyn odbywa się na zasadach przewozu ponadgabarytowego. Drugim, sztandarowym przykładem transportów ciężkich, które spotyka się bardzo często na niemieckich autostradach są elementy budowy wiatraków elektrycznych. Te giganty transportowane są tylko i wyłącznie w nocy. Szerokość takiego ładunku często zajmuje ponad szerokość jednego pasa ruchu, co ogranicza możliwości wyprzedzania nawet dla samochodów osobowych.


Transport towarów ponadgabarytowych

Transport to gałąź przemysłu, która od wieków służy człowiekowi. Dlatego też wraz z jej rozwojem ogromny nacisk kładziony jest na bezpieczeństwo. I dotyczy ono nie tylko transportu osób, czy standardowych towarów. Bezpieczeństwo na drogach to priorytet także tam, gdzie odbywa się transport ponadgabarytowy. Jako jego przykład wymienić można tutaj transport ciężki. Dotyczy on tych towarów, których masa przekracza 42 tony. Aby taki towar przetransportować, trzeba i jego samego, i samą trasę dokładnie przygotować. W tym celu potrzebne są dokładne ekspertyzy stanu dróg oraz mostów, czy będą one w stanie ciężar udźwignąć. Gdy ekspertyzy oraz plany są gotowe, przewoźnik musi jeszcze wystąpić o zezwolenie. I dopiero wtedy, gdy jest ono wydane, można przystąpić do realizacji transportu.
Ze względu na specyfikę, transport maszyn i innych towarów ponadgabarytowych wymaga pełnego profesjonalizmu. Tylko wtedy zarówno sam towar, jak i drogi oraz ich uczestnicy pozostają bezpieczni. A to jest najważniejsze.


Transport ponadgabarytowy zwany może być również

Transport ciężki lub transport ponadgabarytowy to przewóz towarów niezgodnych z przepisami dotyczącymi transportu drogowego pod względem wymiarów takich jak długość, szerokość, wysokość lub masy. Jeśli taki transport ma się odbyć, rząd musi wystąpić o zezwolenie lub zwolnienie. Niektóre przykłady transportu ponadgabarytowego to transport belek betonowych, transformatorów, a także transport maszyn oraz narzędzi do budowy dróg i dużych części turbin wiatrowych. Żurawie teleskopowe jak i również niektóre narzędzia rolnicze również podlegają transportowi ponadgabarytowemu. Czasami transport, który trzeba wykonać, jest tak duży, szeroki lub długi, że trzeba uwzględnić eskortę transportową. Oznacza to po prostu, że jeden lub więcej pojazdów jeździ razem z transportem, aby upewnić się, że wszystko działa sprawnie. Transport ponadgabarytowy zwany może być również jako transport specjalny występuje na drogach relatywnie rzadko, ponieważ zorganizowanie go wymaga wiele przygotowań, lecz czasem jest on niezbędny.


W nich muszą zawrzeć wszystkie informacje

Transport ponadgabarytowy to gałąź transportu koncentrująca się na towarach, które są zbyt szerokie, wysokie, długie lub ciężkie, by móc transportować je w normalnych warunkach. Przekroczenie konkretnych wartości, które określone są w prawie drogowym, zawsze wiąże się z koniecznością specjalnej organizacji transportu danego towaru. I dotyczy to zarówno transportu lądowego, jak i morskiego.
A kto takim transportem się zajmuje? Uprawnienia takie posiadają wyłącznie wyspecjalizowane firmy. Są to przewoźnicy doskonale znający przepisy prawa, dysponujący odpowiednią flotą oraz doświadczeniem. Tylko oni mogą oferować transport ciężki, w tym transport maszyn budowlanych, magazynów, czy zbiorników. Zanim jednak do niego przystąpią, kierują do odpowiednich organów wnioski o zezwolenie. W nich muszą zawrzeć wszystkie informacje związane z organizacją, w tym także różnego rodzaju ekspertyzy dotyczące stanu dróg na wyznaczonej trasie.
Jak więc widać ten rodzaj transportu zawsze wiąże się ze specjalnym traktowaniem.